Dit onderwerp heeft 38 reacties, en bestaat uit 2 pagina's. U bent momenteel op pagina last van 2.
De laatste reactie is geplaatst op 18-03-2012 15:13.
hbo-rechten (en later uni) ,toerisme of facility management?
- Geplaatst op donderdag 12 januari 2012 23:21^Je kan toch niet je havo cijfers laten tellen voor de loting? Dat zou toch niet eerlijk zijn? Bij de loting waar ik aan mee doe kan dat in ieder geval niet.Life was much easier when apple and blackberry were just fruits
- Geplaatst op donderdag 12 januari 2012 23:34^
Ik weet niet aan welke loting jij mee doet maar bij de loting van de DUO werkt het zo wel. Ik heb dat vorig jaar gedaan namelijk. Met welke cijfers moeten ze het anders doen? - Geplaatst op vrijdag 13 januari 2012 08:37Als je van het HBO komt (propedeuse of hele opleiding) zit je standaard in lotingsklasse C, ongeacht je cijfers van dat jaar of van je havo. Zo was het bij mij tenminste.Vivere, leef. One life to live, nothing to loose.
- Geplaatst op vrijdag 13 januari 2012 09:49Ja inderdaad, dacht dat het altijd zo ging? Lekker oneerlijk anders inderdaad, als jij met havo-cijfers mag terwijl iemand anders vwo-cijfers heeft, dan kan iedereen beter via de havo naar een WO-loting :p
- Geplaatst op vrijdag 13 januari 2012 10:22quote:Vivere schreef op 13 January 2012 @ 08:37:
Als je van het HBO komt (propedeuse of hele opleiding) zit je standaard in lotingsklasse C, ongeacht je cijfers van dat jaar of van je havo. Zo was het bij mij tenminste.
Echt? Ik dacht dat ik aan de hand van mijn cijfers in lotingsklasse C zat omdat ik mijn Havo cijferlijst ook moest opsturen. :')
Nou ja, niet dat het nu nog uitmaakt want ik ben toch ingeloot. (Iedereen trouwens, zelfs de mensen van de wachtlijst.)
Vond het ook al vreemd, maar dacht echt dat het zo ging. - Geplaatst op vrijdag 13 januari 2012 10:32
Dat is helemaal niet waar. Je zult vast meer praktische dingen doen op het HBO, maar dat wil niet zeggen dat praktijk niet voorkomt op de uni. In het eerste semester heb ik al heel veel dingen geleerd voor de praktijk, waaronder hoe je bepaalde teksten (bijv arresten en dissertaties) moet analyseren, wat enorm te pas komt voor de toekomst. Daarbij komt dat je vanaf je tweede jaar al zo veel stage mag gaan lopen als je wilt, alleen is het niet verplicht, maar als je het wil gaan doen dan mag dat gerust.quote:Egwene schreef op 12 January 2012 @ 14:12:
Met HBO Rechten kan je eigenlijk elk juridisch vak doen, behalve de togaberoepen (rechter, advocaat en officier van justitie). Het verschil tussen het hbo en de universiteit is de mate van praktijk. Bij het HBO heb je elke periode een project, waarmee je kennis maakt met de praktijk. Dit komt nauwelijks voor bij de universiteit. Ook loop je bij het laatste geen stage en op het HBO wel.
(Ik zit nu in het 2e jaar van HBO Rechten.)Put on your dancing shoes, you sexy little swine! - Geplaatst op vrijdag 13 januari 2012 10:34quote:TwinklexStar schreef op 12 January 2012 @ 20:25:
krijg je bij rechten ook veel rekenvakken? zoals m&o eco etc.
Nee, juist helemaal niet. Alleen kleine dingen zoals een erfenis uitrekenen en de zetelverdeling in de Tweede Kamer, maar die regels daarvoor staan allemaal in het wettenboek dat je bij je tentamen mag gebruiken ;p
(Weet niet of het op hbo niveau hetzelfde is)Put on your dancing shoes, you sexy little swine! - Geplaatst op vrijdag 13 januari 2012 11:47Je krijgt wel SPSS toch? Dat is een beetje rekenen, maar dat hebben bijna alle uni. studies. (Rotvak vind ik dat.)
- Geplaatst op vrijdag 13 januari 2012 11:52ik wil ook facility management gaan doen! alleen dan facility en eventmanagement. Ik wil ook wel weten welke je vakken je krijgt en wat je goed moet kunnen, bijv financieel etc. En wat je er later precies mee kan
- Geplaatst op vrijdag 13 januari 2012 12:14quote:kaBOOM schreef op 13 January 2012 @ 10:32:
[...]
Dat is helemaal niet waar. Je zult vast meer praktische dingen doen op het HBO, maar dat wil niet zeggen dat praktijk niet voorkomt op de uni. In het eerste semester heb ik al heel veel dingen geleerd voor de praktijk, waaronder hoe je bepaalde teksten (bijv arresten en dissertaties) moet analyseren, wat enorm te pas komt voor de toekomst. Daarbij komt dat je vanaf je tweede jaar al zo veel stage mag gaan lopen als je wilt, alleen is het niet verplicht, maar als je het wil gaan doen dan mag dat gerust.
Het was inderdaad een beetje kort door de bocht, wat ik vertelde. Laat ik het zo zeggen: op het HBO ben je veel meer bezig met praktijkervaring op doen dan op de universiteit. Het is een verplicht onderdeel. Je ontkomt er niet aan. Op de uni is het meer een eigen keus. Het hoeft niet, maar het kan wel. Het is wel zo eerlijk om te vermelden dat als je stage wil lopen op de universiteit, dat dat nog naast je gewone vakken moet. Je hebt het dan extra druk.
Ik weet niet precies hoe het op de uni is, maar ik heb zelf elke blok minimaal 1 communicatievak. Dit kan pleiten voor de rechtbank zijn of omgang met een cliënt. Ik dacht dat je dat op de uni nauwelijks had, maar daar kan ik me in vergissen. Het schijnt wel steeds meer er in gebouwd te worden, omdat bleek dat advocaten steeds slechter gingen pleiten. Dit hadden ze niet geleerd op de opleiding.
En hoe je teksten moet analyseren is een theorievak. Niet praktijk. Je hebt natuurlijk niets aan een jurist die niet om kan gaan met jurisprudentie
Als je dat als een praktijkvak ziet, is alles een praktijkvak. Alles wat je leert, gebruik je later op het werk.
Maar genoeg daarover. Om de vraag van de TS te beantwoorden:
Van de mensen die na hun propedeuse naar de uni gaan, haalt zo'n 85% het niet op de uni. Dat is mij verteld op school. Ze kunnen het tempo niet bijhouden en vallen af. Je maakt veel meer kans om na het behalen van je bachelor naar de uni te gaan.
(Ik ben harstikke partijdig haha. Heb een vwo-diploma, maar heb bewust gekozen voor het HBO juist doordat je meer met de praktijk bezig bent.) - Geplaatst op vrijdag 13 januari 2012 12:42
Stel dat je P-G of A-G wil gaan worden (oké, ambitieus maar het kan), dan heb je niets aan omgaan met cliënten en bestaat je werk vrijwel puur uit analyseren. Verschillend per richting die je kiest, is analyseren een praktijkvak.quote:Egwene schreef op 13 January 2012 @ 12:14:
[...]
Het was inderdaad een beetje kort door de bocht, wat ik vertelde. Laat ik het zo zeggen: op het HBO ben je veel meer bezig met praktijkervaring op doen dan op de universiteit. Het is een verplicht onderdeel. Je ontkomt er niet aan. Op de uni is het meer een eigen keus. Het hoeft niet, maar het kan wel. Het is wel zo eerlijk om te vermelden dat als je stage wil lopen op de universiteit, dat dat nog naast je gewone vakken moet. Je hebt het dan extra druk.
Ik weet niet precies hoe het op de uni is, maar ik heb zelf elke blok minimaal 1 communicatievak. Dit kan pleiten voor de rechtbank zijn of omgang met een cliënt. Ik dacht dat je dat op de uni nauwelijks had, maar daar kan ik me in vergissen. Het schijnt wel steeds meer er in gebouwd te worden, omdat bleek dat advocaten steeds slechter gingen pleiten. Dit hadden ze niet geleerd op de opleiding.
En hoe je teksten moet analyseren is een theorievak. Niet praktijk. Je hebt natuurlijk niets aan een jurist die niet om kan gaan met jurisprudentie
Als je dat als een praktijkvak ziet, is alles een praktijkvak. Alles wat je leert, gebruik je later op het werk.Put on your dancing shoes, you sexy little swine! - Geplaatst op vrijdag 13 januari 2012 17:55nog even iets over het hbo-recht: krijg je daarbij wel alle zelfde vakken of in iedergeval onderdelen als op de unie? Daarmee bedoel ik een beetje of je alle rechtsvormen wel behandelt krijgt?
en vooral: is het nou echt een leuke opleiding, en valt het mee of tegen! - Geplaatst op vrijdag 13 januari 2012 18:52quote:TwinklexStar schreef op 12 January 2012 @ 20:25:
krijg je bij rechten ook veel rekenvakken? zoals m&o eco etc.
Nope, juist geen een.
Ik heb hbo-rechten gedaan.Liefde is als Sinterklaas, je moet er in geloven, anders wordt het niets. / he happiest people do not have it all, they just make the best of what they got - Geplaatst op vrijdag 13 januari 2012 19:21
Maar stage valt toch onder 'keuzeruimte', en is dan toch beperkt?quote:kaBOOM schreef op 13 January 2012 @ 10:32:
[...]
Dat is helemaal niet waar. Je zult vast meer praktische dingen doen op het HBO, maar dat wil niet zeggen dat praktijk niet voorkomt op de uni. In het eerste semester heb ik al heel veel dingen geleerd voor de praktijk, waaronder hoe je bepaalde teksten (bijv arresten en dissertaties) moet analyseren, wat enorm te pas komt voor de toekomst. Daarbij komt dat je vanaf je tweede jaar al zo veel stage mag gaan lopen als je wilt, alleen is het niet verplicht, maar als je het wil gaan doen dan mag dat gerust.'The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way in which its animals are treated' - Mahatma Gandhi - Geplaatst op zaterdag 14 januari 2012 19:24^
Je kunt altijd een stage lopen, zelfs als je niet eens studeert. Een vriendin van mij bijvoorbeeld studeert rechten en loopt een stage bij BNN. Komt dus niet vanuit haar studie maar omdat ze gewoon graag iets bij BNN wil doen. (Rechten studeert ze omdat je natuurlijk nooit weet of je aan de bak kunt bij de televisie, dus dat is zeg maar haar back-up plan.)
Je moet het dan wel helemaal zelf regelen en voor sommige bedrijven/stagefuncties moet je wel echt een bepaalde studie doen.
Edit: en je krijgt er natuurlijk geen vrij van van school. Zij doet dit nu een half jaar waarin ze tegelijkertijd haar scriptie afrondt en dus op haar eigen tempo aan school kan werken.LaConasse wijzigde dit bericht op 14-01-2012 19:25 met 16% - Geplaatst op zondag 15 januari 2012 23:14quote:xlalala22 schreef op 13 January 2012 @ 17:55:
nog even iets over het hbo-recht: krijg je daarbij wel alle zelfde vakken of in iedergeval onderdelen als op de unie? Daarmee bedoel ik een beetje of je alle rechtsvormen wel behandelt krijgt?
en vooral: is het nou echt een leuke opleiding, en valt het mee of tegen! - Geplaatst op zondag 15 januari 2012 23:19dus je hebt de studiekeuze(gratis) gedaan? wat komt daar als eerste uit?
wat lijkt je het leukste? wat zie jezelf 4 jaar doen?
www.icares.nl*And at last I see the light and it\'s like the fog has lifted, And at last I see the light and it\'s like the sky is new. And it\'s warm and real and bright* #IamDisneyandIloveit - Geplaatst op maandag 16 januari 2012 19:37
Nope, wat LaConasse zegt : ) Je keuze is niet beperkt en valt niet binnen je studie, moet je dus in je vrije tijd doen, en het is aan de bedrijven om te kijken of ze je willen als stagiaire.quote:Matchacha schreef op 13 January 2012 @ 19:21:
[...]
Maar stage valt toch onder 'keuzeruimte', en is dan toch beperkt?Put on your dancing shoes, you sexy little swine! - Geplaatst op donderdag 15 maart 2012 19:27Ik zit ook na te denken om HBO-Rechten te doen, en daarna de uni.
Maar hoe gaat het nou precies in zijn werk? en is het een leuke opleiding?
En wat kun je beter gaan doen? - Geplaatst op zaterdag 17 maart 2012 01:19Ik ben net gestopt met HBO Facility Management. Een vriendin van mij toevallig met HBO Rechten.
Wat wil je precies weten? - Geplaatst op zaterdag 17 maart 2012 12:36Is HBO rechten een leuke opleiding?
Kun je er veel mee?
Kun je beter eerst HBO rechten volgen en dan de uni, of gelijk naar uni?
'Waarom is zij ermee gestopt? - Geplaatst op zaterdag 17 maart 2012 13:20HBO Rechten en Uni Rechten verschillen enorm. Paar mensen bij mij op de uni hebben eerst Rechten op HBO gedaan en zeiden dat ze er vrijwel niets aan hadden op de uni. Dus ben je van plan naar de uni te gaan, en je hebt een vwo diploma, kun je beter meteen uni doen ipv eerst hbo en dan uni.Put on your dancing shoes, you sexy little swine!
- Geplaatst op zondag 18 maart 2012 10:47ik overweeg ook om HBO Rechten te doen!
wat ik me afvraag, is hoe kijken jullie tegen de toekomst aan?
in wat voor positie/functie zie je jezelf later? - Geplaatst op zondag 18 maart 2012 14:47up
- Geplaatst op zondag 18 maart 2012 15:13
ik hoop over te kunnen stappen naar de universiteit en als dat niet lukt wel een master te doen. ik heb zo het idee dat je met alleen hbo rechten niet bepaald ver komt..quote:lemonjuice schreef op 18 March 2012 @ 10:47:
ik overweeg ook om HBO Rechten te doen!
wat ik me afvraag, is hoe kijken jullie tegen de toekomst aan?
in wat voor positie/functie zie je jezelf later?And imma make you beg cause you look pretty when you beggin\'