Username
Password
password
vergeten?

1. Fashionscene
  2. Nieuws, Wetenschap & Cultuur
  3. Filosofie & Theologie
  4. Kleuren zien bij getallen etc.

Dit onderwerp heeft 74 reacties, en bestaat uit 3 pagina's. U bent momenteel op pagina 3 van 3.
De laatste reactie is geplaatst op 15-02-2010 20:41.

Kleuren zien bij getallen etc.

1. Small
    Afbeelding van Eileen

113 berichten
    Lid sinds November 2007

Ik ben helemaal niet zweverig, ik denk ook dat het gewoon zo is dat ik meer visueel ben ingesteld. Ik ben in ieder geval hartstikke slecht met getallen en net als Marieke heb ik een fotografisch geheugen. Misschien heeft het daar wat mee te maken? :unsure:

2. Small
    Afbeelding van Muizstil

706 berichten
    Lid sinds November 2007

misschien te maken met vroeger in de kleuterklas?
    want wat ik nog wel weet van de kleuterklas was dat we de dagen van de week leerden met kleuren. als ik het me goed kan herinneren was donderdag bruin ( de dagen stonden met schuimrubberen letters op een bord geplakt in allerlei kleuren) en elke week mocht een kindje de dagen bijhouden door een punaise ernaast te prikken

edit ik heb niet alles gelezen. is ook al opgemerkt :unsure:

3. Xtra-xtra-large
    Afbeelding van degroeten

Partyscene
    38,309 berichten
    Lid sinds November 2007

nog nooit van gehoord :unsure:

4. Xtra-large
    Afbeelding van opgeheven

opgeheven
    12,811 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Eileen schreef:
    Ik ben helemaal niet zweverig, ik denk ook dat het gewoon zo is dat ik meer visueel ben ingesteld. Ik ben in ieder geval hartstikke slecht met getallen en net als Marieke heb ik een fotografisch geheugen. Misschien heeft het daar wat mee te maken? :unsure:
    misschien werkt het als een soort geheugensteuntje?

Diep van binnen ben ik best oppervlakkig..

5. Large
    Afbeelding van Grote_Smurf

7,857 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    DeCo schreef:
    0 = zwart
    1 = wit
    2 = rood
    3 = cyaan
    4 = paars
    5 = groen
    6 = donkerblauw
    7 = geel
    8 = oranje
    9 = bruin
    10 = roze
    11 = donkergrijs
    12 = middelgrijs
    13 = lichtgroen
    14 = lichtblauw
    15 = lichtgrijs

deze kleuren zitten er bij mij zo ingebakken.. voor de nerT misschien wel herkenbaar :rolleyes:

POKE 53281,4

:rolleyes:

6. Small
    Afbeelding van Eileen

113 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    mascha schreef:
    quote: Eileen

Nee, ik denk het niet, bij mij is het bv zo dat de woensdag "hoger"is omdat ik op de middelbare school dan altijd de langste dag had...
    Wat de kleuren betreft weet ik het niet, maar ik denk dat het met gevoel te maken heeft :)

7. Large
    Afbeelding van DeCo

8,972 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Grote Smurf schreef:
    POKE 53281,4

:rolleyes:

yep! -_-

:lol:

8. Medium
    Afbeelding van intrix

2,859 berichten
    Lid sinds November 2007

Ja daar heb ik ook last van maar dan met hexadecimale getallen en kleuren, bijvoorbeeld:

000000 zwart
    FFFFFF wit
    FF0000 rood
    0000FF blauw
    FFFF00 geel
    C0C0C0 middelgrijs

en ga zo maar door :smartass:

9. Xtra-small
    Afbeelding van Chartjuh

6 berichten
    Lid sinds November 2007

ja dat heb ik ook. het is best wel gek eigelijk he? ik durf het aan niemand te vertellen omdat ik bang ben dat ze me niet geloven. maar ik heb ook nog iets anders. ik kan namelijk ook aura's zien. dat si eigelijk best gaaf. :D maar bij de weekdagen zie ik dit:

maandag: geel
    dinsdag:roze
    woensdag: groen
    donderdag: zwart
    vrijdag: wit
    zaterdag: paars
    zondag: bruin.

iedereen heeft het weer anders en dat is juist het grappige eraan :rolleyes:

10. Xtra-large
    Afbeelding van Bloemsel

24,097 berichten
    Lid sinds November 2007

1 - onzijdig
    2 - onzijdig
    3 - vrouwelijk
    4 - mannelijk
    5 - vrouwelijk

Ik heb daar ooit eens over nagedacht mbt cijfers, het ene cijfer is mannelijk, het ander vrouwelijk, sommigen zijn niks :P

:unsure:

Juist, nee kleuren zie ik niet :ph34r:

11. Large
    Afbeelding van konec

12,168 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    biatch!! schreef:
    quote: mascha

Nee, ik denk het niet, bij mij is het bv zo dat de woensdag "hoger"is omdat ik op de middelbare school dan altijd de langste dag had...
    Wat de kleuren betreft weet ik het niet, maar ik denk dat het met gevoel te maken heeft :)
    ik haat woensdag... toen ik 4 was poepte ik altijd inmijn broek of had ik buikpijn op woensdag <_<
    :lol: :lol:

12. Large
    Afbeelding van Steeef

6,923 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    *Kirsten* schreef:
    Wat jij hebt heeft 1 op de 2000 mensen in Nederland.
    Ik heb een keuzeblok gevolgt wat alleen maar over kleur ging. Hier kwam ook een vrouw een lezing geven die hetzelfde heeft als jij.Je hebt er ook een naam voor, maar die weet ik even niet meer.

Het geeft in ieder geval extra kleur aan je leven :wink2:

Grappig. Toevallig was er laatst bij PaPaul een item over.
    Waren toen 2 vrouwen die bij veel dingen een soort van 'kleuren-aura' ofzo om veel dingen heen zagen en op deze manier ook verschillende dingen konden onthouden.

Misschien staat er nog wat over op de site van paul de leeuw? (www.vara.nl)

13. Xtra-large
    Afbeelding van Kim1981_

Kim
    16,364 berichten
    Lid sinds November 2007

Ik zie de week zo:

Maandag, woensdag, vrijdag en zaterdag zie ik als "even" getallen en de dinsdag, donderdag en zondag als oneven getallen.

Zo heb ik ook heel veel dat ik dingen symmetrisch moet hebben. Soms is het echt irritant!!!

Wat ik vroeger heel veel had, maar de laatste tijd stukker minder is dat als ik nadacht over relaties tussen mij en anderen, als er problemen waren of juist niet, de relaties als patronen door elkaar heen zag lopen. Dus met dunne en dikke lijnen en golfjes enzo. T klopte dan echt precies.
    Ik bedenk me dan altijd dat ik ze moet tekenen in een schriftje ofzo en er heel kort onder zetten wat ik ermee bedoelde. Is best leuk om bij te houden. Maar ben vaak te lui <_< :P

Niets hoeft, paarden wel -_-

14. Medium
    Afbeelding van Marlein

Marlein
    3,413 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Sum Ting Wong schreef:
    toen ik de vara gids las had ik nog wel van die kleuren bij elke dag...nu niet meer...1 grijze lange week

ook de makro gids??? :P oh nee die heeft tegenwoordig ook kleurtjes :)
    had hier nou echt nog nooit van gehoord en is me dan ook volledig onbekend... maar heb niet t idee dta ik er iets aan mis, heb wel andere eigennaardigheden

15. Small
    Afbeelding van Eileen

113 berichten
    Lid sinds November 2007

Er stond van de week een heel artikel over in de krant, het heet kennelijk synestesie en 1 op de 20 mensen heeft het. Het is waarschijnlijk een neurologische aandoening waarbij een rem in de hersenen tussen twee gebieden niet goed werkt. <_<
    Mijn broertje en zusje blijken het ook te hebben, maar alleen mijn zusje en ik hebben het zowel met letters, getallen, dagen en maanden...
    Ik vind het eigenlijk altijd wel leuk :wub:

16. Large
    Afbeelding van Wegisweg

10,400 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    intrix schreef:
    Ja daar heb ik ook last van maar dan met hexadecimale getallen en kleuren, bijvoorbeeld:

000000 zwart
    FFFFFF wit
    FF0000 rood
    0000FF blauw
    FFFF00 geel
    C0C0C0 middelgrijs

17. Xtra-large
    Afbeelding van Rrrrobbie

Robčrt
    16,126 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Marieke schreef:
    quote: intrix

000000 zwart
    FFFFFF wit
    FF0000 rood
    0000FF blauw
    FFFF00 geel
    C0C0C0 middelgrijs

nerdhumor, I presume? :)

Ja kijk, er is pas sprake van een drankprobleem op jonge leeftijd, als een foetus het vruchtwater heeft opgedronken en met de moederkoek tussen een pitabroodje lallend naar buiten komt

18. Xtra-large
    Afbeelding van DFKT

20,678 berichten
    Lid sinds November 2007

:ja:

19. Medium
    Afbeelding van Paski

1,205 berichten
    Lid sinds November 2007

Present!
    Heb ook overal kleuren en vormen voor, en elk concept visualiseer ik.

Ik dacht zelf ook altijd dat zoiets heel normaal is, en dat iedereen dat had... totdat een tijdje geleden iemand op het Clubcharts forum er een topic over opende, en er daar heel lacherig over werd gedaan. Daar werd gezegd dat 1 op de 2000 mensen dat heeft, wat ik wel weer heel erg weinig vind.. kan het me bijna niet voorstellen. Die 1 op de 20 die Eileen noemt lijkt me realistischer.

Wat mij vaak opvalt:
    Op feesten gooit de VJ zelden beelden op het scherm die overeenkomen met mijn visualisatie van de muziek :D

20. Large
    Afbeelding van doompjoe

9,502 berichten
    Lid sinds November 2007

Staat ook een artikel over in de Psychologie Magazine van deze of vorige maand.
    Verschillende zintuigen werken dan door elkaar.

Ik heb met M&M's: De bruine zijn het minst en de blauwe het lekkerst. :P

21. Medium
    Afbeelding van muff

1,865 berichten
    Lid sinds November 2007

zelf heb ik hier ook "last" van. Wat voor mij enorm handig om lange nummers of generiek gegenereerde wachtwoorden te onthouden. Het is niet dat ik er bewust van ben, maar als ik er over nadenk zie ik de kleur wel. Eigenlijk is mij dit weer teveel libelle zweefteef gedoe...

22. Medium
    Afbeelding van Suntoucher

2,739 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Marieke schreef:
    quote:
    quote: Marieke
    quote: JBN
    Grappige theorie (heb m alleen ff gescand, niet gelezen)
    Heeft het niet ook te maken met dat sommige mensen meer visueel zijn ingesteld? Zij kunnen 'weinig' met abstracte dingen zoals getallen, en moeten er iets bij kunnen zien...zoals een kleur. Dat zou ik dus denken :unsure:

Geen flauw idee eigenlijk.... ik weet niet of ik visueel ben ingesteld...

Ik heb wel een fotografisch geheugen, misschien heeft het ermee te maken...heb overal een soort foto's van in mijn hoofd zitten die ik ook zo weer kan oproepen.... :unsure:
    Tis heel normaal, zo zijn er ook veel mensen die bij woorden, getallen of letters bewegend beeld zien. Best veel mensen zien een kleur ergens bij. Wij op onze school (mijn vorige opleiding) zijn er ooit eens op getest en er bleken 5 mensen in d eklas te zitten die zioets hadden.

Grappig.

Ik zag als kind ook vlekken, kleuren en patronen, kleurspiralen vlak voor mijn ogen... Nu heb ik dat nog steeds wel eens, maar niet zo vaak als in mijn kindertijd. Ik las op internet dat het vergelijkbaar is met de kleuren en figuren die optreden bij een LSD trip :surprise:

Ik heb niet eens LSD nodig dus :lol: :lol:

Ik weet nog toen ik dat als kind tegen mijn moeder zei, dat ze me direct mee naar de dokter nam omdat ze bang was dat ik een hersentumor of iets anders ergs had :lol: Die dokter snapte er dus ook geen fluit van <_<

Ja ik had dat als kind ook bedenk ik me nu...het lijkt op wanneer je even in de zon hebt gekeken en dan weer terugkijkt naar degene voor je (ofzo) en dan zie je van die goudgele vlekken "door het beeld spacen" :D

Vanzelf weer over gegaan. Ook had ik best wel moeite met rekenen toen ik klein was. In groep 3 hadden we een getallenlijn in de klas hangen, van 1 - 100. 1-10 was blauw, 11-20 rood etc. Nog t/m een paar jaar daarna kon ik alleen maar optellen en aftrekken door die lijn in mn gedachten te nemen :lol:

Ik vind het visuele trouwens wel heel belangrijk, niet alleen als hulpmiddel... kan me mateloos irriteren aan lelijke gebouwen, bij films valt een apart gebruik van kleur me op, en ik huppel ook echt blijer rond op een feest als de decors vet zijn :lol: :P

23. Xtra-small
    Afbeelding van Leentje

85 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Marieke schreef:
    Nah, ik ben echt verbaasd dat het blijkbaar niet bij iedereen zo is..

Vond dit op inet:
    http://home-1.tiscali.nl/~cretien/nlsynpag.htm#Synesthesie

best interessant....
    hee grappig, dat doe ik ook, maar wist niet dat het bijzonder was. Las laatst wel dat er een vrouw is de muziek kan proeven. Ze lieten haar intervallen horen en ze kon ze niet herkennen op t moment dat haar smaak werd 'geneutraliseerd'.

24. Xtra-small
    Afbeelding van romker

Romke
    1 berichten
    Lid sinds February 2010

Wat leuk hier over synesthesie te lezen! Bij mensen met synesthesie roept een bepaalde sensatie (bijvoorbeeld het zien van een letter) een andere sensatie op (bijvoorbeeld een kleur). Letter-kleur komt vrij veel voor. Schattingen lopen wat uiteen, maar een heel goed uitgevoerde studie liet zien dat 1 op 100 mensen deze vorm van synesthesie heeft. Ook nummers (en/of jaartallen) als een vorm, of lijn in de ruimte zien komt veel voor. Maar synesthesie kan ook allerlei andere verbanden tussen sensaties zijn. Bijvoorbeeld: een bepaalde klank geeft een smaak in de mond, of bij een bepaald geluid hoort een bepaalde vorm.
    En mocht je hier commentaar op krijgen: het is wetenschappelijk vastgesteld dat synesthesie niets te maken heeft met psychologische of psychiatrische 'ziekte', of met drugsgebruik!
    Ik werk aan de Universiteit van Amsterdam en doe onderzoek naar synesthesie. Je kan me altijd vragen stellen (R.Rouw@uva.nl). We zijn altijd op zoek naar mensen die met onderzoek mee willen doen! Ben je (mogelijk) geinteresseerd deel te nemen aan onderzoek (dit zijn vooral op de computer aangeboden taakjes), dan kun je contact opnemen met Joram van Driel, Joram.vanDriel@student.uva.nl

25. Xtra-large
    Afbeelding van uneFRAMBOISE

Toos de Doos
    16,003 berichten
    Lid sinds October 2009

Jezus hee, ik zie bij elk getal een geheel persoon!
    Noem mij gek maar ik zie het dus zo voor me, ik weet voor mezelf dus hoe oud die getallen zijn (haha, maar ik zie 11 en 12 dus als ouders en 13,14,15 weer als kids) en ik zie er ook echt een karakter bij!
    3 is bijvoorbeeld zo'n vervelend kutkind, wel peuter maar wel zo'n gniepig monster!

Okee jullie denken nu dat ik in een fantasiewereld leef en dat ik dit ooit een heb bedacht maar zo zie ik het gewoon altijd, vroeger al. Het is vanzelfsprekend voor mij! >< hoe raar het ook klinkt.

Fashionscene is a division of Yourscene.nl. About us | Flyerzone | Contact | Handleiding | Wachtwoord?