Username
Password
password
vergeten?

1. Fashionscene
  2. Nieuws, Wetenschap & Cultuur
  3. Filosofie & Theologie
  4. Het Thomas Evangelie...

Dit onderwerp heeft 193 reacties, en bestaat uit 8 pagina's. U bent momenteel op pagina 8 van 8.
De laatste reactie is geplaatst op 02-12-2008 21:57.

Het Thomas Evangelie...

1. Xtra-xtra-large
    Afbeelding van Tjeerd

27,153 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Maar wie ben ik om iemand onzinnig of naief te noemen om hetgeen deze gelooft? Das arrogant

Iemand die in God gelooft vind ik niet naief, iemand die het Oude Testament letterlijk interpreteert wel...

Daar is toch niets arrogants aan? :unsure:

Maar misschien komt het wel omdat mijn opa en oma mij stiekem hebben laten dopen tegen de wil van mijn ouders in omdat ze bang waren voor mijn ziel dat ik sceptisch sta tegenover mensen die zo fanatiek geloven dat ze blind zijn voor elke vorm van logica... -_-

2. Xtra-large
    Afbeelding van zippo

17,981 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Justed schreef:
    quote: rut
    Maar stel nou dat ik er naast zit, en er is toch een God, en ik ga op geen enkel punt geloven in zijn Woord... wat staat me dan te wachten op het moment dat mijn leven eindigt?

Een ding is dan zeker, je zult het Koninkrijk van God niet kunnen betreden. Meer weet ik niet want dat ligt bij God en is Zijn Woord niet duidelijk over, enige wat wordt vertelt is dat er een dodenrijk is, dus misschien dat je daar naar toe gaat.

Branden in de hel enzo geloof ik niet zo in, omdat dat ook niet echt duidelijk naar voren komt in God's Woord. Het enige dat zeker is is dat je Zijn Koninkrijk niet in mag, wat me al rot genoeg lijkt eigenlijk :(

Hier wil ik toch ook wel even op inhaken. Volgens mij staat in de Bijbel ook vermeldt dat Zijn deuren voor iedereen open staan.

Volgens mij is het allemaal niet zo zwart/wit. Religies hebben verzonnen dat je aan allerlei (belachelijke naar mijn idee) eisen moet voldoen om te bewijzen dat je gelooft, maar hoe kan dit als dit een gevoel is? Dat weet je dan toch alleen zelf?
    Volgens mij streeft ieder mens ernaar om goed te doen en te zijn en is dit voldoende om eventueel bij Petrus toegang te krijgen.

3. Xtra-large
    Afbeelding van zippo

17,981 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Rut schreef:
    quote: zippo
    En wederom worden geloof en religie voor het gemak gemixt. Geloof is -mijns inziens- een gevoel, niet een leuk verhaaltje.
    je snapt wat ik bedoel <_<
    Ja :nehneh:

4. Xtra-large
    Afbeelding van zippo

17,981 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Tjeerd schreef:
    quote:
    Maar wie ben ik om iemand onzinnig of naief te noemen om hetgeen deze gelooft? Das arrogant

Iemand die in God gelooft vind ik niet naief, iemand die het Oude Testament letterlijk interpreteert wel...

Daar is toch niets arrogants aan? :unsure:

Maar misschien komt het wel omdat mijn opa en oma mij stiekem hebben laten dopen tegen de wil van mijn ouders in omdat ze bang waren voor mijn ziel dat ik sceptisch sta tegenover mensen die zo fanatiek geloven dat ze blind zijn voor elke vorm van logica... -_-
    Dan is dat dus jouw probleem en niet dat van diegenen die naar hun geloof het Oude Testament letterlijk nemen :wink2:

5. Xtra-xtra-large
    Afbeelding van Tjeerd

27,153 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    zippo schreef:

Dan is dat dus jouw probleem en niet dat van diegenen die naar hun geloof het Oude Testament letterlijk nemen :wink2:

Nou, het wordt wel mijn probleem als ik niet het Heilige Rijk binnen mag. Hebben mijn opa en oma me dan voor niets gedoopt? <_<

En die seriemoordenaar die kleine meisje verkrachtte en vermoordde en in zijn dodencel God vindt mag zeker wel naar binnen... :angry2:

Ik regel wel een plek op de gastenlijst... laughing7.gif

6. Xtra-large
    Afbeelding van zippo

17,981 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Tjeerd schreef:
    quote: zippo

Nou, het wordt wel mijn probleem als ik niet het Heilige Rijk binnen mag. Hebben mijn opa en oma me dan voor niets gedoopt? <_<

En die seriemoordenaar die kleine meisje verkrachtte en vermoordde en in zijn dodencel God vindt mag zeker wel naar binnen... :angry2:

Ik regel wel een plek op de gastenlijst... laughing7.gif
    Heb jij een directe lijn dan :surprise:

7. Xtra-large
    Afbeelding van zippo

17,981 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    H.allo schreef:
    en wanneer vindt nou de dag des oordeels en de apocalypse plaats ?? :o
    wacht en gij zult merken -_-

8. Xtra-xtra-large
    Afbeelding van Tjeerd

27,153 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Heb jij een directe lijn dan

Ik voel dat God door mijn toetsenbord tot jullie allen spreekt. :)

En dat gevoel maakt mij zeer gelukkig! :wub:

Ik wil het ook graag met jullie delen, daarom heb ik inmiddels de SILVER status... :ja:

9. Xtra-xtra-large
    Afbeelding van Tjeerd

27,153 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    H.allo schreef:
    je weet dat je de naam van de Heer niet lichtzinnig mag gebruiken tjeert :nee1:

Ik geloof echt dat het zo is! :ja:

Dus beter geloof jij snel in die complottheorie, anders ben je verdoemd... :goodman:

10. Xtra-large
    Afbeelding van 0001

000
    20,537 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    H.allo schreef:
    quote: Wesz
    Wat zegt de bijbel eigenlijk over de Griekse oudheid?
    Ik weet dat de kerk ten koste van alles probeerde te voorkomen dat hun eigen aanhangers niet in aanraking kwam met de beschaving die op ALLE fronten superieur was. Ik weet ook dat veel bijbelse verhalen aftreksels zijn van Griekse mythen.
    Wat maakt de bijbelse verhalen meer waar dan hun Griekse voorgangers?
    het nieuwe testament is volgens mij door de grieken zelf opgetekend... het is in ieder geval in het grieks geschreven.. christendom is toch ook pas aan het eind van 1e eeuw v chr. ontstaan... toen stelden die grieken al niks meer voor :nee1:

Maar welk verhaal is nou meer waar? Bijna alle religies hebben verhalen over de zondvloed (zelfs de eskimo's!)en veel verhalen zijn zelfs veel eerder opgeschreven dan die van de bijbel.

Verder denk ik dat het in de aard van de mens ligt om te geloven. Het doet er niet toe of je nou jood, moslim, christen, boeddhist, hindoe bent. Geloof geeft richting in ieders leven.
    Ook ik heb een geloof dat veel van mijn keuzes bepaalt. Tja dat mijn geloof niet binnen een van de grote godsdiensten te plaatsen valt maakt mij nog geen ongelovige.

If we had more time for discussion we should probably have made a great many more mistakes. (Trotski)

11. Xtra-large
    Afbeelding van zippo

17,981 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Tjeerd schreef:
    quote:
    Heb jij een directe lijn dan

Ik voel dat God door mijn toetsenbord tot jullie allen spreekt. :)

En dat gevoel maakt mij zeer gelukkig! :wub:

Ik wil het ook graag met jullie delen, daarom heb ik inmiddels de SILVER status... :ja:
    draak :lol:

12. Xtra-xtra-large
    Afbeelding van degroeten

Partyscene
    38,309 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Wesz schreef:
    quote: H.allo
    Ik weet dat de kerk ten koste van alles probeerde te voorkomen dat hun eigen aanhangers niet in aanraking kwam met de beschaving die op ALLE fronten superieur was. Ik weet ook dat veel bijbelse verhalen aftreksels zijn van Griekse mythen.
    het nieuwe testament is volgens mij door de grieken zelf opgetekend... het is in ieder geval in het grieks geschreven.. christendom is toch ook pas aan het eind van 1e eeuw v chr. ontstaan... toen stelden die grieken al niks meer voor :nee1:

Maar welk verhaal is nou meer waar? Bijna alle religies hebben verhalen over de zondvloed (zelfs de eskimo's!)en veel verhalen zijn zelfs veel eerder opgeschreven dan die van de bijbel.

Verder denk ik dat het in de aard van de mens ligt om te geloven. Het doet er niet toe of je nou jood, moslim, christen, boeddhist, hindoe bent. Geloof geeft richting in ieders leven.
    Ook ik heb een geloof dat veel van mijn keuzes bepaalt. Tja dat mijn geloof niet binnen een van de grote godsdiensten te plaatsen valt maakt mij nog geen ongelovige.
    voor die grote godsdiensten wel :wink2:

13. Xtra-large
    Afbeelding van 0001

000
    20,537 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Rut schreef:
    quote: H.allo

voor die grote godsdiensten wel :wink2:

Nee hoor, ook binnen die godsdiensten zijn de meningen verdeeld.
    Veel kopstukken van godsdiensten schrijven vooral over het belang van geloven en zeggen niet zozeer dat hun godsdienst beter is.
    Denk bijvoorbeeld aan de Dalai Lama of Desmond Tutu die ik eerder noemde. Maar ook aan Gandhi.
    Allemaal schrijven ze vanuit hun eigen geloof terwijl ze positief tov andere godsdiensten staan.

If we had more time for discussion we should probably have made a great many more mistakes. (Trotski)

14. Xtra-large
    Afbeelding van Flappekke

18,953 berichten
    Lid sinds November 2007

geloof geeft geen richting, het is een substituut voor de instinctmatige angst voor het onbekende dat de mensheid in zich draagt. Plus een nergens op gebasseerd verlangen van dat hun nietig en nietsbetekende leventje op deze planeet toch niet alles kan zijn wat er is.....

dat is geloof......angst en verlangen.

15. Xtra-large
    Afbeelding van 0001

000
    20,537 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Flappekke schreef:
    geloof geeft geen richting, het is een substituut voor de instinctmatige angst voor het onbekende dat de mensheid in zich draagt. Plus een nergens op gebasseerd verlangen van dat hun nietig en nietsbetekende leventje op deze planeet toch niet alles kan zijn wat er is.....

dat is geloof......angst en verlangen.

Waar jij het over hebt is religie en vooral misbruik ervan.
    Dat is wat anders dan in dingen geloven. Jij gelooft ook dat bepaalde keuzes goed zijn en andere keuzes slecht.
    Dus jij gelooft niet dat je leven nietszeggend is want dan zou je er net zo goed een einde aan kunnen maken.. Maar dat doe je niet.

16. Xtra-large
    Afbeelding van Flappekke

18,953 berichten
    Lid sinds November 2007

geloof wordt belijdt volgens een manifest

en welk manifest ook (bijbel/koran/watdanook) slaat terug op angst en verlangens.

waar jij heenwilt is slechts een zijweggetje.

17. Medium
    Afbeelding van Neosys

1,818 berichten
    Lid sinds November 2007

Ja ja mensen, we leven allemaal volgens de wetten van de Combine, zoals de indiaan uit het boek One Flew Over the Cuckoo's Nest in 1962 al aangaf..

18. Xtra-large
    Afbeelding van Bloemsel

24,097 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Tjeerd schreef:
    quote:
    ach jij gelooft weer in kruisraketten die het pentagon in worden geschoten

Dat is een stuk aannemelijker dan twee koalabeertjes die 10.000 kilometer naar het Midden-Oosten komen gekropen... :lol:

Uiteraard met een flink lading Eucalyptusbladeren in hun buidel want dat is het enige voer dat ze vreten... laughing7.gif
    En van die bladeren zijn ze juist de hele dag dronken, dus vind het sowieso al niet erg aannemelijk allemaal :P

19. Small
    Afbeelding van xxRENATExx

Renate
    181 berichten
    Lid sinds August 2008

goed topic!! ik ben christelijk opgevoed en mijn hele familie is christelijk maar wat ik merk is dat ze zomaar aannemen wat ze hun wordt verteld. Ik denk namelijk dat als ik in India (ik noem maar wat hoor) woonde, mijn hele familie boeddhist zou zijn. en dat vind ik echt dom, dat ze geloven omdat ze niet verder kijken.

Fashionscene is a division of Yourscene.nl. About us | Flyerzone | Contact | Handleiding | Wachtwoord?