Username
Password
password
vergeten?

1. Fashionscene
  2. Nieuws, Wetenschap & Cultuur
  3. Filosofie & Theologie
  4. Het Thomas Evangelie...

Dit onderwerp heeft 193 reacties, en bestaat uit 8 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 8.
De laatste reactie is geplaatst op 02-12-2008 21:57.

Het Thomas Evangelie...

1. Xtra-large
    Afbeelding van niemeer

Sjaak
    21,579 berichten
    Lid sinds November 2007

Wow ben me hier lately in aan het verdiepen en ben erg onder de indruk van het Thomas Evangelie. Ik merk zelf al een tijdje dat er van alles aan het veranderen is in mijn gedachten en mijn kijk op de wereld. Tijdje geen dope en andere shit gebruiken kan erg verhelderend werken :D

Ik heb zelf heel erg het gevoel dat deze maatschappij een soort machine is waarin mensen als een soort radartjes deelnemen, teneinde de economie draaiende te houden, zich er totaal niet van bewust dat ze geleefd worden. De mensen die pijn hebben, kapot gaan van binnen, krijgen allerhande etiketjes op hun hoofd geplakt en daar moeten ze het dan maar mee doen. Misschien zijn die mensen helemaal zo gek nog niet maar is het de maatschappij die gestoord is.

Pffff de meesten hier zullen wel denken dat ik niet helemaal lekker in mijn hoofd ben :D (al denk ik dat Flap het wel begrijpt :wub: ) maar ik voel me helderder en verlichter dan ooit en juist nu stuitte ik op dat Thomas Evangelie. En ik had wel een behoorlijke Eureka moet ik zeggen ja! Voor hen die het niet kennen, dit Evangelie biedt een alternatieve kijk op wat Hemel en Aarde zouden zijn. Het paradijs ligt hier op aarde, maar de mensen zien het niet.

Eigenlijk ook bizar niet, dat dit soort evangelieen nooit in de Bijbel zijn opgenomen? Dat iedereen die een andere kijk op dit soort zaken bood verketterd werd? Je kunt er op Internet van alles over opzoeken, ook sites die weer gerelateerd zijn aan het idee van dehemel die hier op aarde te vinden is.

Ik zou nog wel uren door kunnen schrijven en ja, voor mij is dit alles heel wat waardevoller dan dat stomme boek dat ik moet lezen teneinde die studie af te kunnen ronden zodat ik later ook mensen die "anders" zijn als gek kan bestempelen. :wacko: Begrijp ook steeds beter waarom ik die motivatie en discipline steeds moeilijker kan opbregnen.

Het is alsof ik met de dag eerlijker begin te worden tegen mezelf, voor mezelf kies en daarmee ook steeds dichter tegen het geluk en paradijs begin aan te botsen.

Iemand die dit Evangelie kent en begrijpt wat ik probeer te zeggen? Ben erg benieuwd!

:kiss:

1. Large
    Afbeelding van MissTerious

8,273 berichten
    Lid sinds November 2007

Ken het niet. Wel iets over gehoord volgens mij maar had geen idee waar het over ging. Uiteraard begrijp ik je tweede alinea... Lijd momenteel al vier dagen aan slapeloosheid en dan gaat het allemaal lekker malen weer. Kun je het gewoon in de boekhandel kopen??

2. Large
    Afbeelding van SusieQ

6,402 berichten
    Lid sinds November 2007

Ken het evangelie niet maar ben met je eens dat mensen veel mooie dingen hier op aarde niet zien. Teveel mensen leven in het verleden of de toekomst, zonder van het heden te genieten.

Correct me if i'm wrong maar wat ik opmerk in je stukje is dat jij vindt dat mensen altijd een etiketje opgeplakt krijgen als ze anders denken. Misschien uit eigen ervaring? :) Ik weet van mezelf (misschien ook wel door mijn werk) dat ik dat niet doe, en dat er veel mensen zijn die dat ook niet doen. Het lijkt wel of je door het steeds te herhalen op deze manier juist een etiket op die groep plakt.
    Je denkt zo voor andere mensen en dat kan niet. :)

3. Large
    Afbeelding van Rival

7,437 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    wackiejacky schreef:

Ik heb zelf heel erg het gevoel dat deze maatschappij een soort machine is waarin mensen als een soort radartjes deelnemen, teneinde de economie draaiende te houden, zich er totaal niet van bewust dat ze geleefd worden. De mensen die pijn hebben, kapot gaan van binnen, krijgen allerhande etiketjes op hun hoofd geplakt en daar moeten ze het dan maar mee doen. Misschien zijn die mensen helemaal zo gek nog niet maar is het de maatschappij die gestoord is.
    En de maatschappij is iets wat los van die mensen bestaat? :rolleyes:

4. Large
    Afbeelding van Rival

7,437 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    susie q schreef:
    Ken het evangelie niet maar ben met je eens dat mensen veel mooie dingen hier op aarde niet zien. Teveel mensen leven in het verleden of de toekomst, zonder van het heden te genieten.

:rolleyes:

5. Large
    Afbeelding van SusieQ

6,402 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Rival schreef:
    quote:

:rolleyes:

:lol:

Ik zie het dagelijks om me heen gebeuren, het is niet zo dat ik het voor hen bedenk. Mensen zijn bang, of leven met problemen vanuit het verleden.

Misschien heeft Wackie die ervaring ook wel, dat kan natuurlijk.

6. Xtra-large
    Afbeelding van niemeer

Sjaak
    21,579 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    susie q schreef:

Correct me if i'm wrong maar wat ik opmerk in je stukje is dat jij vindt dat mensen altijd een etiketje opgeplakt krijgen als ze anders denken. Misschien uit eigen ervaring? :) Ik weet van mezelf (misschien ook wel door mijn werk) dat ik dat niet doe, en dat er veel mensen zijn die dat ook niet doen. Het lijkt wel of je door het steeds te herhalen op deze manier juist een etiket op die groep plakt.

Ik doelde daarmee bijv. op de psychologie en die plakken toch wel degelijk etiketjes hoor susie. Ik zal een voorbeeld geven. Dingen als ADHD bijv. iets dat tegenwoordig steeds vaker gediagnosticeerd wordt en wel degelijk gezien wordt als een aandoening. Want je hebt onrust in je hoofd en dat is abnormaal. Je kunt je moeilijk concentreren op school want dat is abnormaal.

Misschien is het wel andersom. Misschien kan zo'n kind zich niet concentreren op school omdat het daar opgelegde kennis krijgt voorgeschoteld. Ik kan me ook niet focussen als ik bepaalde boeken moet lezen, maar dingen die ECHT mijn interesse hebben en waarvan ik het gevoel heb ECHTE kennis op te doen, daar verzuip ik in.

Of neem nog eens wat anders als voorbeeld. Moeite met het hebben van stabiele relaties. Dat wordt als iets afwijkends gezien. maar waarom in godsnaam? Omdat in onze maatschappij het ideaalbeeld bestaat dat je je leven met iemand moet doorbrengen. Teneinde weer kinderen op de wereld te kunnen zetten die ook weer mee kunnen draaien in de economie.

Etiketjes op wat als afwijkend beschouwd wordt worden al de hele geschiedenis opgeplakt. Neem maar het voorbeeld van de ketters. Wie zegt dat het Evangelie van Thomas de waarheid niet benadert? Wie bepaalt dat wat in de Bijbel staat correct is?

Niet willen deelnemen aan deze economie of maatschappij wordt als werkschuw bestempeld. Veel willen slapen wordt als tijdsverspilling gezien. Niet geloven in wat regeringen je voorschotelen wordt gezien als leven in een sprookjeswereld. Ik neem nu maar even wat voorbeelden van hoe het er alleen al op Phono aan toegaat.

En ja, op de een of andere manier ben ik daar heel anders tegenaan gaan kijken. Ik zie het namelijk andersom.

Pfff moeilijk uit te leggen want er gaat de laatste maanden zoveel door mijn hoofd heen, ik heb nog nooit in mijn leven zo sterk het gevoel gehad dat ik wakker begin te worden uit een soort van rare droom, alsof ik het begin te zien zoals het is.

7. Xtra-large
    Afbeelding van niemeer

Sjaak
    21,579 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Rival schreef:
    Nee, dat wordt door die mensen in stand gehouden.

8. Large
    Afbeelding van Rival

7,437 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    wackiejacky schreef:
    quote: Rival
    Nee, dat wordt door die mensen in stand gehouden.

precies, maar ik heb wel het idee dat het sterk aan het veranderen is.

probleem is alleen dat er een soort machine-achtige benadering nodig is om onze huidige maatschappij draaiende te houden, dan kan je wel zeggen dat dat ook niet nodig is, maar we leven momenteel met te veel mensen bij elkaar om dat principe overboord te gooien.

9. Large
    Afbeelding van SusieQ

6,402 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    wackiejacky schreef:
    quote:

Ik doelde daarmee bijv. op de psychologie en die plakken toch wel degelijk etiketjes hoor susie. Ik zal een voorbeeld geven. Dingen als ADHD bijv. iets dat tegenwoordig steeds vaker gediagnosticeerd wordt en wel degelijk gezien wordt als een aandoening. Want je hebt onrust in je hoofd en dat is abnormaal. Je kunt je moeilijk concentreren op school want dat is abnormaal.

Misschien is het wel andersom. Misschien kan zo'n kind zich niet concentreren op school omdat het daar opgelegde kennis krijgt voorgeschoteld. Ik kan me ook niet focussen als ik bepaalde boeken moet lezen, maar dingen die ECHT mijn interesse hebben en waarvan ik het gevoel heb ECHTE kennis op te doen, daar verzuip ik in.

Of neem nog eens wat anders als voorbeeld. Moeite met het hebben van stabiele relaties. Dat wordt als iets afwijkends gezien. maar waarom in godsnaam? Omdat in onze maatschappij het ideaalbeeld bestaat dat je je leven met iemand moet doorbrengen. Teneinde weer kinderen op de wereld te kunnen zetten die ook weer mee kunnen draaien in de economie.

Etiketjes op wat als afwijkend beschouwd wordt worden al de hele geschiedenis opgeplakt. Neem maar het voorbeeld van de ketters. Wie zegt dat het Evangelie van Thomas de waarheid niet benadert? Wie bepaalt dat wat in de Bijbel staat correct is?

Niet willen deelnemen aan deze economie of maatschappij wordt als werkschuw bestempeld. Veel willen slapen wordt als tijdsverspilling gezien. Niet geloven in wat regeringen je voorschotelen wordt gezien als leven in een sprookjeswereld. Ik neem nu maar even wat voorbeelden van hoe het er alleen al op Phono aan toegaat.

En ja, op de een of andere manier ben ik daar heel anders tegenaan gaan kijken. Ik zie het namelijk andersom.

Pfff moeilijk uit te leggen want er gaat de laatste maanden zoveel door mijn hoofd heen, ik heb nog nooit in mijn leven zo sterk het gevoel gehad dat ik wakker begin te worden uit een soort van rare droom, alsof ik het begin te zien zoals het is.
    :hug:

10. Large
    Afbeelding van TechnoSurfer

9,883 berichten
    Lid sinds November 2007

Laat je niet misleiden door religieuze bullshit <_<

11. Xtra-large
    Afbeelding van Flappekke

18,953 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    wackiejacky schreef:
    Pffff de meesten hier zullen wel denken dat ik niet helemaal lekker in mijn hoofd ben :D (al denk ik dat Flap het wel begrijpt :wub: )

:D

Ik begrijp je inderdaad perfect.

Het woordje 'maatschappij' vervang ik echter door 'het systeem' :)

verder omschrijf ik het bewustwordingsproces als 'de achterkant zien van een samenleving' Referend naar de raderen, die zie je alleen aan de achterkant, iets waar vele mensen nooit kijken (idd door onwetendheid) en al genoegen nemen met wat ze aan de voorkant voorgeschoteld krijgen op hun bordje in hapklare brokken.

12. Small
    Afbeelding van Anticlimaxje

394 berichten
    Lid sinds November 2007

En dit is dus waarom ik een gelukkig atheist ben.... :fluit:

13. Medium
    Afbeelding van Nick_Blanc

Nee
    4,652 berichten
    Lid sinds November 2007

Ik vind dat best interessante materie, mijn enige kennis erover bestaat uit wat ik in de film Stigmata heb gezien.

You'll go straight to the gaschamber for this one

14. Large
    Afbeelding van SusieQ

6,402 berichten
    Lid sinds November 2007

Poeh Christoffel, heavy shit. De kerk houdt 'ons' dus angstvallig 'onwetend'.
    Ik verbaas me erover dat DAT dus nog steeds kan anno nu.

15. Large
    Afbeelding van SusieQ

6,402 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Anticlimaxje schreef:
    En dit is dus waarom ik een gelukkig atheist ben.... :fluit:
    laughing7.gif

16. Xtra-large
    Afbeelding van niemeer

Sjaak
    21,579 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Techno Surfer schreef:
    Dat doe ik dus ook niet. Ik probeer er mijn eigen draai aan te geven. :)

17. Large
    Afbeelding van Rival

7,437 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    susie q schreef:

hoezo verbaast dat je?

ze zullen dan nog altijd zeggen dat zij je juist kunnen helpen bij die zoektocht..

daarnaast bestaat de kerk puur uit de behoefte aan sociale structuur

18. Xtra-large
    Afbeelding van niemeer

Sjaak
    21,579 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Christoffel schreef:
    Ik ken het het Thomas evangelie een beetje (ken de strekking, moet me niet om citaten vragen) en wat jij je afvraagt waarom het niet in de Bijbel staat, da's (helaas) heel simpel. Het ondergraaft het instituut kerk. Als Jezus heeft gezegd (Thomas wordt gezien als een verzameling uitspraken direct van Jezus) dat het Koninkrijk van God (de Hemel, ook goed, geluk, liefde, rust, vrede en dergelijke) hier is, in de mens uiteindelijk, en dat de mens zichzelf moet kennen en daarmee Jezus en God, dan hebben de paus en zijn maten toch een probleem.... want dan hebben de mensen de kerk en de priesters niet meer nodig... vandaar.
    Het evangelie van Thomas is een apocrief, een geschrift dat niet in de Bijbelse canon van de King James versie (statenbijbel) is opgenomen. De bijbel is uiteindelijk ook maar een verzameling boeken bij elkaar (wie was dan de eindredacteur???) Er zijn er veel meer, het evangelie van Judas is een bekende (of een mysterieuze) waarin geschreven is dat Judas Jezus niet heeft verraden, maar juist verlost van zijn aardse verschijning. Zou ook niet goed zijn voor de kerk.

Eentje die mij heel erg aanspreekt is de Kebra Nagast, te vertalen als Boek der Koningen.
    In de Kebra wordt geschreven dat de Ark des Verbonds (incluis de tien geboden) niet in Israel is, maar door de zoon van Sheba en Solomon is meegenomen naar Ethiopie, met de hulp, van aartsengel Gabriel. Dat geeft toch ineens een heel ander licht op het Heilige Land en het Uitverkoren Volk (dat zouden namelijk de Ethiopiërs zijn, geïnterpreteerd als de zwarte mens/Afrikaan voor diaspora in zijn algemeenheid) en da's ook weer niet goed voor de dogma's hier en in Rome...

Ook schrijft de Kebra over Pearl. Pearl is goddelijke energie die wordt doorgegeven via de profeten en op aarde is. Jezus als één van de profeten en bezat dus ook Pearl en heeft dat bij zijn 'vertrek' achtergelaten (Jezus is de laatste profeet). In ieder mens zit daarmee Pearl, ieder mens kan het doorgeven en ieder mens heeft daarmee Goddelijkheid in zich. (Lijkt qua principe op Thomas en het Paradijs is hier op aarde)

Oh, en Wackie, de Kebra Nagast is een van de redenen waarom ik in het haartopic schrijf dat iedereen zijn haar moet laten groeien :wink2:

Wow vette reply! Nog meer stof om me in te gaan verdiepen de komende tijd! :wub:

Ja het was mij inmiddels ook duidelijk waarom dit niet in de Bijbel is opgenomen, ik probeerde met die vraagstelling meer om daar anderen ook van bewust te maken.

En over die haar-reply, die had ik helemaal verkeerd opgepakt bleek toen al wel.

(Overigens is Hair mijn favoriete musical :D Haaaaiiiiir flow it, show it, long as Gopd can grow it my hair! :wub: Typisch overigens dat ik dol ben op lang haar bij mannen en ook wat heb met kort haar bij vrouwen, maar dat is dus meer omdat ik er nogal van walg dat vrouwen aan allerlei kenmerken zouden moeten voldoen en ik bij dat lange haar wat veel mannen mooi vinden een beetje de asscociatie leg met vroeger toen vrouwen aan dat haar hun hut werden ingesleept :D Maar goed, dat is ene heel ander verhaal, ik ga er zeker nog wel eens over verder lezen zodat ik je een volgende keer begrijp ipv het zo verkeerd op te vatten :blush: )

19. Xtra-large
    Afbeelding van niemeer

Sjaak
    21,579 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Nick Blanc schreef:
    Ik vind dat best interessante materie, mijn enige kennis erover bestaat uit wat ik in de film Stigmata heb gezien.

Dat vind ik dus zo typisch. Ik heb Stigmata gezien, net als The Matrix. Maar toen was de boodschap me niet duidelijk. Ik was ook altijd apestoned in die tijd en een soort afgesneden van de wereld ofzo. kreeg helemaal niet mee wat er allemaal gebeurde.

Ik zie dat nu wel als een soort metafoor. Nu ik begin te ontwaken uit die stonedheid (lees: de realiteit zoals die ons wordt opgelegd niet meer voor waar aan zie) word ik ineens weer op die films gewezen. Zonder nog te weten wat er zich voor beelden hebben afgespeeld, wie er in meespeelden of wat de clou is, begrijp ik nu wel wat de achterliggende gedachte was. had dat laatst ook al met American Beauty, nog voor ik 'm opnieuw gekeken had.

Ik ga ze zeker binnenkort nog eens kijken maar dan wel met een open mind, niet vanuit een schijnwereld! :wub:

20. Large
    Afbeelding van TechnoSurfer

9,883 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    wackiejacky schreef:
    quote:
    Dat doe ik dus ook niet. Ik probeer er mijn eigen draai aan te geven. :)
    Hmmkay :)

21. Small

394 berichten
    Lid sinds November 2007

Ieder zijn ding en respect daarvoor, maar gelovigen moeten toch eens leren aan zelfreflectie te doen i.p.v. alles scharen onder 'Gods wil'....

22. Medium
    Afbeelding van Nick_Blanc

Nee
    4,652 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    wackiejacky schreef:
    quote:

Dat vind ik dus zo typisch. Ik heb Stigmata gezien, net als The Matrix. Maar toen was de boodschap me niet duidelijk. Ik was ook altijd apestoned in die tijd en een soort afgesneden van de wereld ofzo. kreeg helemaal niet mee wat er allemaal gebeurde.

Ik zie dat nu wel als een soort metafoor. Nu ik begin te ontwaken uit die stonedheid (lees: de realiteit zoals die ons wordt opgelegd niet meer voor waar aan zie) word ik ineens weer op die films gewezen. Zonder nog te weten wat er zich voor beelden hebben afgespeeld, wie er in meespeelden of wat de clou is, begrijp ik nu wel wat de achterliggende gedachte was. had dat laatst ook al met American Beauty, nog voor ik 'm opnieuw gekeken had.

Ik ga ze zeker binnenkort nog eens kijken maar dan wel met een open mind, niet vanuit een schijnwereld! :wub:

Bij Stigmata spelen ze ook in op de gedachte dat er een ander evangelie is (van Thomas geloof ik) die idd beschrijft dat de kerk geen vast instituut moet zijn maar gewoon in de harten van mensen moet leven.

De film zelf met al die stigmata enzois wel vermakelijk, maar het interessante vond ik de reactie van de kerk en waarom die evangelieën zo angstvallig verborgen worden gehouden. Inderdaad om hun huidige positie niet te ondermijnen. Alles wat niet met hun leer overeen komt wordt dan maar als ketterij afgedaan.

You'll go straight to the gaschamber for this one

23. Large
    Afbeelding van SusieQ

6,402 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Rival schreef:
    quote:
    hoezo verbaast dat je?

ze zullen dan nog altijd zeggen dat zij je juist kunnen helpen bij die zoektocht..

daarnaast bestaat de kerk puur uit de behoefte aan sociale structuur

Dat miljoenen mensen als een stel schapen alles maar slikken zonder er verder bij na te denken, zonder zelf te (onder)zoeken, zonder kritisch te kijken, vragen te stellen over wat ze voorgeschoteld krijgen.

Ik vind het mooi als mensen er hun hoop en kracht uithalen en het als een soort sociaal iets zien. Op het moment dat mensen het als de enige waarheid gaan zien en geen oog hebben voor andere dingen, dan wordt het eng.

24. Small

394 berichten
    Lid sinds November 2007

En toch stiekem tracht je daarmee weer onderscheid aan te brengen tussen jou en de rest....
    Een hekel hebben aan hokjesdenken is zonde van de tijd, iedereen doet het namelijk overal. Nodig voor het overzicht... :wink2:

Fashionscene is a division of Yourscene.nl. About us | Flyerzone | Contact | Handleiding | Wachtwoord?