- Fashionscene
- Nieuws, Wetenschap & Cultuur
- Filosofie & Theologie
- Een vraagje mbt de vernietiging van de aarde
Dit onderwerp heeft 109 reacties, en bestaat uit 5 pagina's. U bent momenteel op pagina 5 van 5.
De laatste reactie is geplaatst op 01-12-2010 20:26.
Een vraagje mbt de vernietiging van de aarde
- Geplaatst op maandag 21 mei 2007 16:46
maar dan hebben we dus eigenlijk geen vrije wil?quote:SuzieJoyAnna schreef op 21 mei 2007 @ 16:32:
Ik geloof in God, en ik denk dat de mens wel in staat is om zo'n bom of iets dergelijiks te maken. Met de Koude oorlog hadden ze toch ook al genoeg wapens om de aarde weet ik hoe vaak te vernietigen. Maar ik geloof ook dat God alles bestuurd en de aarde in Zijn Hand houd. Dus mensen kunnen wel vanalles maken en doen maar uiteindelijk beslist God of het gebeurt of niet. - Geplaatst op maandag 21 mei 2007 17:14
Iets of iemand die almachtig en alwetend is, kan anticiperen op wat jij en ik in onze vrije wil besluiten te doen of te laten. En er staat nergens dat dat iets of iemand rechtstreeks in onze wil ingrijpt. Causality, my dear Watson, causalityquote:konec schreef op 21 mei 2007 @ 16:46:
maar dan hebben we dus eigenlijk geen vrije wil?quote:SuzieJoyAnna schreef op 21 mei 2007 @ 16:32:
Ik geloof in God, en ik denk dat de mens wel in staat is om zo'n bom of iets dergelijiks te maken. Met de Koude oorlog hadden ze toch ook al genoeg wapens om de aarde weet ik hoe vaak te vernietigen. Maar ik geloof ook dat God alles bestuurd en de aarde in Zijn Hand houd. Dus mensen kunnen wel vanalles maken en doen maar uiteindelijk beslist God of het gebeurt of niet.
- Geplaatst op maandag 21 mei 2007 17:20quote:DFKT schreef op 21 mei 2007 @ 17:14:
Iets of iemand die almachtig en alwetend is, kan anticiperen op wat jij en ik in onze vrije wil besluiten te doen of te laten. En er staat nergens dat dat iets of iemand rechtstreeks in onze wil ingrijpt. Causality, my dear Watson, causalityquote:konec schreef op 21 mei 2007 @ 16:46:
Ik geloof in God, en ik denk dat de mens wel in staat is om zo'n bom of iets dergelijiks te maken. Met de Koude oorlog hadden ze toch ook al genoeg wapens om de aarde weet ik hoe vaak te vernietigen. Maar ik geloof ook dat God alles bestuurd en de aarde in Zijn Hand houd. Dus mensen kunnen wel vanalles maken en doen maar uiteindelijk beslist God of het gebeurt of niet.
er staat inderdaad nergens dat iets of iemand rechtstreeks in onze wil ingrijpt, maar zoals ik het interpreteer, staat er dat de 'beslissing', genomen uit vrije wil, gecontroleerd wordt door een almachtig en alwetend iets of iemand, en die beslist of het wel echt gebeurt of niet.
hoe vrij ben je dan en hoeveel zin heeft het dan om uberhaupt te kiezen? - Geplaatst op maandag 21 mei 2007 18:31Misschien is dat wel niet de manier waarop het gebeurt... misschien is hetgeen wij "toeval" of "(nood)lot" noemen, wel juist de vorm waarin wordt "gestuurd". Dan wordt er dus nog steeds niet in je vrije wil ingegrepen.
- Geplaatst op maandag 21 mei 2007 19:10Waarom zie ik de laatste reacties niet? alleen maar die van 25 april?
- Geplaatst op dinsdag 22 mei 2007 17:41Niet elk geloof, Boeddhisten bijv, maakt het niet uit hoe alles is ontstaan etc, die foucssen ze meer op het hier en nu. Naar mijn weten hebben die geeneens een theorie hoe de aarde is ontstaan, omdat dat helemaal niet belangrijk is.
--
als het echt belangrijk was geweest hadden we het wel geweten. waarom zouden fosielen ons op een dwaalspoor zetten? het kan toch dat god de wereld 20 miljoen jaar geleden heeft gemaakt? het verhaal gaat van: dat de aarde er al was maar dat god het leven schonk. en land en zee maakte etc. en ik vind niet dat jullie zo stom moeten reageren, iedereen mag toch zelf weten wat hij of zij gelooft dan hoef ej dat toch niet zo belachelijk te maken? - Geplaatst op dinsdag 22 mei 2007 17:48Niet elk geloof, Boeddhisten bijv, maakt het niet uit hoe alles is ontstaan etc, die foucssen ze meer op het hier en nu. Naar mijn weten hebben die geeneens een theorie hoe de aarde is ontstaan, omdat dat helemaal niet belangrijk is.
--
als het wel belangrijk was geweest zouden we het geweten hebben. - Geplaatst op dinsdag 22 mei 2007 19:11vrees dat 't 'r dan als volgt uit gaat zien:
Meteor-Strikes-Earth
maar vor het zover is:
Planet-Earth-Complete-David-Attenborough
geweldige serie ! - Geplaatst op dinsdag 22 mei 2007 22:13stil van ha
- Geplaatst op woensdag 01 december 2010 20:26Hmm.. dat kan al. De mens heeft nucleare wapens en atoombommen, waarmee sowieso al het leven op aarde zomaar uitgeroeid kan worden. Het ''leuke'' aan deze wapens is dat ze niet snel gebruikt zullen worden - als één land ze gebruikt, doet een ander land het ook en dan is de kans groot dat al het leven uitgeroeid wordt, want dat kunnen die wapens. Als je met 'vernietiging v/d aarde' bedoelt dat ons planeetje uit elkaar spat, ik denk dat we dan met de wapens van tegenwoordig ook kunnen, stel dat we bv. bommen zo ver mogelijk binnen de aarde inzetten.We\'re strangers, but that\'s just who we are.
- Fashionscene
- Nieuws, Wetenschap & Cultuur
- Filosofie & Theologie
- Een vraagje mbt de vernietiging van de aarde