Username
Password
password
vergeten?

1. Fashionscene
  2. Nieuws, Wetenschap & Cultuur
  3. Filosofie & Theologie
  4. Bestaat er zoiets als vrije wil?

Dit onderwerp heeft 257 reacties, en bestaat uit 11 pagina's. U bent momenteel op pagina 11 van 11.
De laatste reactie is geplaatst op 01-12-2010 20:37.

Bestaat er zoiets als vrije wil?

1. Xtra-large
    Afbeelding van 0001

000
    20,537 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    SuzieJoyAnna schreef op 01 juni 2007 @ 16:51:
    [...]

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. God kan doen wat Hij wil en wat Hij goed acht, Hij besluit wel degelijk! God observeert niet maar is betrokken bij ieders leven. Ik geloof dat ieder mens eigen keuze heeft (bv zondeval God gaf de mens de keus en we hebben verkeerd gekozen). God is goed en ook soeverein dat houd in dat Hij kan doen wat hij wil, anders zou God eigenlijk naar een soort theatervoorstelling kijken. God is oneindig veel meer dan iemand die zijn eigen keuzes en acties observeert, ander zou Hij God niet zijn. Ik geloof dat God het beste met je voor heeft maar dat neemt je eigen verantwoordelijkheid niet weg.

Algoedheid, Alwetendheid.

Joehoe.... dat betekent dat hij geen vrije wil heeft.
    iemand die ALLEEN het goede kan doen kan niet kiezen om het slechte te doen.
    iemand die ALLES weet weet zijn keuze vantevoren.

:wacko:

If we had more time for discussion we should probably have made a great many more mistakes. (Trotski)

2. Xtra-large
    Afbeelding van Raptor

Robbertjan
    20,258 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:

Conscia mens recti, famae mendacia ridet.

3. Small
    Afbeelding van PARTYSCENEISGAY

562 berichten
    Lid sinds November 2007

4. Small
    Afbeelding van Lauraa91

Laura
    416 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    leienaar schreef op 05 februari 2007 @ 17:04:
    Ben niet tot in details bekend met het fatalisme, maar volgens het fatalisme kun je dan dus net zo goed op je luie reet thuis gaan zitten, want alles gaat vanzelf en je hoeft er helemáál geen actie voor te ondernemen :unsure: Apart...
    Dat is dan wel een beetje de extreme kant van fatalisme, zelf geloof ik er wel in dat alles is voorbestemd.. Zoiezo dat er ´iets´ is dat ons bestuurd.. Maar toch heb je zelf wel een grote invloed op dit hele geheel denk bijv. (even negatief) scheidingen, zelfmoord en ziektes.. of zou dit ook allemaal voorbestemd zijn?..

Let It Go.

5. Large
    Afbeelding van konec

12,168 berichten
    Lid sinds November 2007

voorbestemd is imho iets anders dan onvermijdelijk

6. Small
    Afbeelding van PARTYSCENEISGAY

562 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Lauraa91 schreef op 06 juni 2007 @ 00:43:
    [...]

Dat is dan wel een beetje de extreme kant van fatalisme, zelf geloof ik er wel in dat alles is voorbestemd.. Zoiezo dat er ´iets´ is dat ons bestuurd.. Maar toch heb je zelf wel een grote invloed op dit hele geheel denk bijv. (even negatief) scheidingen, zelfmoord en ziektes.. of zou dit ook allemaal voorbestemd zijn?..
    misschien ben ik wel voorbestemd om jou eens flink in den kont te neuQen en ben jij voorbestemd om het lekkerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr te vinden
    la.gif

7. Xtra-large
    Afbeelding van 0001

000
    20,537 berichten
    Lid sinds November 2007

wat een reacties...

slotje?

0001 wijzigde dit bericht op 06-06-2007 10:06 met 16%
    If we had more time for discussion we should probably have made a great many more mistakes. (Trotski)

8. Xtra-small
    Afbeelding van Glamourbeat

Narita
    34 berichten
    Lid sinds November 2010

Ja... daar denk ik veel over na.. de theorie die ik als vierjarige bedacht (en ik ben niet christelijk opgevoed of uberhaupt christelijk, dus ik bedoel niet per definitie god) ''Er is een man en hij bestuurt ons allemaal, het is net alsof wij voor hem een spelletje zijn op een spelcomputer.'' En ik denk wel dat er iets inzat. Ik denk dat alles in grove lijnen wel vaststaat - wie er doodgaat bijvoorbeeld, maar dat je dat nog wel kan rekken - maar dat je er wel invloed op kan uitoefenen.

We\'re strangers, but that\'s just who we are.

Fashionscene is a division of Yourscene.nl. About us | Flyerzone | Contact | Handleiding | Wachtwoord?