Username
Password
password
vergeten?

1. Fashionscene
  2. Nieuws, Wetenschap & Cultuur
  3. Filosofie & Theologie
  4. Bestaat er zoiets als vrije wil?

Dit onderwerp heeft 257 reacties, en bestaat uit 11 pagina's. U bent momenteel op pagina 2 van 11.
De laatste reactie is geplaatst op 01-12-2010 20:37.

Bestaat er zoiets als vrije wil?

1. Xtra-large
    Afbeelding van jufliesje

15,730 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    manteltje schreef:
    :lol: thuis maar eens doorlezen
    alleen als je dat echt wilt hoor! :D

2. Xtra-large
    Afbeelding van 0001

000
    20,537 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    dunja schreef:
    Het is moeilijk om argumenten te vinden die pleiten voor vrije wil...
    Als ik de afgelopen 3 jaar terug zou draaien, en opnieuw zou leven, dan zou ik toch dezelfde keuzes maken en weer op hetzelfde punt uitkomen vandaag, toch? Want als al het andere hetzelfde blijft, dan maak je toch weer dezelfde keuze als in eerste instantie, want je kunt niet anders met de kennis die je hebt. Dus in hoeverre staan mijn keuzes al van tevoren vast?
    Ik denk dus wel na over dingen, en maak een keuze (of niet), maar in principe blijft het dus dezelfde keuze die bij mij past, en dus niet anders kan zijn.

Het is denk ik niet te bewijzen, net als dat je nooit zeker kan weten of je in de echte wereld leeft en niet in een soort van grot van Plato.

edit:
    Daarbij komt ook nog dat als er al vrije wil bestaat, deze ook onder invloed is van een heleboel factoren. Hoeveel mensen staan wel niet onder invloed van reclames, of andere mensen die hun mening opleggen?
    Dus als er al vrije wil bestaat, is deze denk ik beperkt.

Nou jah.. een beperkte vrije wil kan natuurlijk niet bestaan.
    Maar wanneer je er van uit gaat dat je hersenactiviteit niets meer is dan een biochemisch proces is het logisch dat je exact dezelfde beslissingen neemt wanneer je terug zou kunnen in de tijd.

If we had more time for discussion we should probably have made a great many more mistakes. (Trotski)

3. Xtra-large
    Afbeelding van 0001

000
    20,537 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    metacrawler schreef:
    quote: Doptiedop
    Ik geloof niet echt in vrije wil, ik geloof dat mensen handelen vanwege het toekomstige belonings-perspectief dat ze denken te hebben/verkrijgen door dat handelen.
    Maar er zijn ook mensen die er voor kiezen om dat niet te doen en bv een zwervend bestaan te leiden. Als zij op een gegeven moment de keuze maken om dat niet meer te doen is dat hun keuze, dus vrije wil.

dit is niet direct in tegenspraak met mijn bewering hoor :unsure:

iedereen hecht tenslotte een andere waarde aan bepaalde belonings-perspectieven.
    Eigenlijk wat jij bedoelt is gewoon dat we handelen omdat we als soort willen overleven. Toch?

If we had more time for discussion we should probably have made a great many more mistakes. (Trotski)

4. Large
    Afbeelding van metacrawler

8,744 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Wesz schreef:
    Je openings-alinea is overigens een beetje krom, ik zal proberen uit te leggen waarom ik dat zo voel...
    quote:
    Vorige week heb ik een tentamen kunstgeschiedenis gemaakt. De gigantische hoeveelheid stof die ik moest leren spookte de dagen erna nog in mijn hoofd. Nadat ik het tentamen inleverde kon ik niks meer doen om het resultaat te beinvloeden. Zou ik een fatalistische instelling hebben, dan zou het niet eens zin hebben gehad om te leren.

Dat is een rare verbinding die je daar maakt. Het leren op zich heeft als doel dat je het tentamen haalt toch? Zonder leren geen resultaat dus, en dus heeft het sowieso zin om te leren. Tenminste, als je dat tentamen halen wilt dus.

Ik denk ook dat ik zonder leren geen goed resultaat zou hebben gehaald. Maar het hele fatalisme gaat er over dat niks wat je doet invloed heeft.
    Als het al vast stond dat ik een 7 zou halen dan zou het niet uitmaken of ik zou leren of niet.
    Als ik het voorbestemd is dat ik beter zou worden na een ziekte dan maakt het tijdens m'n ziekte dus niet of ik een dokter zou bellen of niet.

Verder mag het wel iets duidelijker ja -_-
    Jij gelooft dus eigenlijk in het lot. Ik weet niet of dat iets met fatalisme te maken heeft. Of ken ik nu een te grote negatieve waarde toe aan het woord fatalisme, en is geloof in lotsbestemming eigenlijk hetzelfde... :unsure:

5. Large

8,744 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Wesz schreef:
    quote: Doptiedop
    Ik geloof niet echt in vrije wil, ik geloof dat mensen handelen vanwege het toekomstige belonings-perspectief dat ze denken te hebben/verkrijgen door dat handelen.
    Maar er zijn ook mensen die er voor kiezen om dat niet te doen en bv een zwervend bestaan te leiden. Als zij op een gegeven moment de keuze maken om dat niet meer te doen is dat hun keuze, dus vrije wil.

dit is niet direct in tegenspraak met mijn bewering hoor :unsure:

iedereen hecht tenslotte een andere waarde aan bepaalde belonings-perspectieven.
    Eigenlijk wat jij bedoelt is gewoon dat we handelen omdat we als soort willen overleven. Toch?

Ehm, daar komt het misschien wel op neer, al geloof ik niet dat wij als individu in de 21e eeuw dat besef hebben. Ik denk dat we wel degelijk kijken naar "resultaat" voor ons persoonlijk.

Ik denk bijv ook, dat als iemand "kiest" voor leven in armoede, dat hij dan eigenlijk ergens anders iets hoopt te winnen (bijv. geestelijke verrijking, of een zorgeloos leven, of dagelijks genieten van de buitenlucht...)

6. Xtra-large
    Afbeelding van 0001

000
    20,537 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    metacrawler schreef:
    quote: Wesz
    Je openings-alinea is overigens een beetje krom, ik zal proberen uit te leggen waarom ik dat zo voel...
    quote:
    Vorige week heb ik een tentamen kunstgeschiedenis gemaakt. De gigantische hoeveelheid stof die ik moest leren spookte de dagen erna nog in mijn hoofd. Nadat ik het tentamen inleverde kon ik niks meer doen om het resultaat te beinvloeden. Zou ik een fatalistische instelling hebben, dan zou het niet eens zin hebben gehad om te leren.

Dat is een rare verbinding die je daar maakt. Het leren op zich heeft als doel dat je het tentamen haalt toch? Zonder leren geen resultaat dus, en dus heeft het sowieso zin om te leren. Tenminste, als je dat tentamen halen wilt dus.

Ik denk ook dat ik zonder leren geen goed resultaat zou hebben gehaald. Maar het hele fatalisme gaat er over dat niks wat je doet invloed heeft.
    Als het al vast stond dat ik een 7 zou halen dan zou het niet uitmaken of ik zou leren of niet.
    Als ik het voorbestemd is dat ik beter zou worden na een ziekte dan maakt het tijdens m'n ziekte dus niet of ik een dokter zou bellen of niet.

Verder mag het wel iets duidelijker ja -_-
    Jij gelooft dus eigenlijk in het lot. Ik weet niet of dat iets met fatalisme te maken heeft. Of ken ik nu een te grote negatieve waarde toe aan het woord fatalisme, en is geloof in lotsbestemming eigenlijk hetzelfde... :unsure:

Beter lezen... Ik zeg dus dat ik die instelling niet heb.
    Verschil met het determinisme is dat volgens het fatalisme ons handelen helemaal geen invloed heeft op de toekomst.
    Dat is natuurlijk belachelijk. Het (harde) determinisme stelt dat de menselijke acties wel invloed hebben maar dat deze vantevoren bepaald zijn omdat de mens volgens de natuurwetten functioneert net als ieder ander organisme.

7. Large

8,744 berichten
    Lid sinds November 2007

ja OK, my bad. Ik had moeten zeggen: "je hebt het hier dus eigenlijk over het lot"

maar dat terzijde

8. Large
    Afbeelding van Rival

7,437 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Wesz schreef:
    Ik heb geprobeerd mīn gedachten over deze vraag op te schrijven. Geen wetenschappelijk artikel, verre van dat zelfs. Alleen mīn gedachten over een vraag waar waarschijnlijk nooit een antwoord op komt.

heb ik ooit ook eens gedaan.. :D

http://forum.phono.nl/PNphpBB2+file-viewtopic-t-43663.html

9. Large

8,744 berichten
    Lid sinds November 2007

ik denk trouwens dat het fenomeen "vrije wil" volkomen losstaat van het lot... iets "willen" is eigen aan de menselijke soort, het is nu alleen de vraag of we inderdaad zomaar van alles willen, of dat we daar een doel mee hebben...

10. Xtra-large
    Afbeelding van Raptor

Robbertjan
    20,258 berichten
    Lid sinds November 2007

vrije wil bestaat absoluut. Je moet je alleen afvragen of die nog wel mag bestaan in een wereld waarin vrije wil op prijs wordt gesteld.

marketing is geen studierichting het is de nieuwe religie.

Het instrument van marketing is de TV. Zowel qua overtuiging als qua verleiding. Verleiding naar die overtuiging.

In hoeverre kan je spreken van vrije wil als je de hele dag beinvloed wordt? Peak oil is de grootste dreiging die er bestaat en toch weet niemand op dit forum er ook maar iets van, maar kunnen diezelfde mensen mij wel vertellen wat Brad Pitt gisteren in zijn feces had.

vrije wil bestaat maar het wordt onmogelijk gemaakt als je niet durft uit de doos te denken.

Conscia mens recti, famae mendacia ridet.

11. Large

8,744 berichten
    Lid sinds November 2007

het woord Peak Oil is echt TABOE in dit topic hoor :wacko:

stokpaardjes gaarne elders etaleren :P

12. Xtra-large
    Afbeelding van 0001

000
    20,537 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Rival schreef:
    quote: Wesz
    Ik heb geprobeerd mīn gedachten over deze vraag op te schrijven. Geen wetenschappelijk artikel, verre van dat zelfs. Alleen mīn gedachten over een vraag waar waarschijnlijk nooit een antwoord op komt.

heb ik ooit ook eens gedaan.. :D

http://forum.phono.nl/PNphpBB2+file-viewtopic-t-43663.html
    Was het niet Hume die stelde dat we niet alles moeten proberen te zien als oorzaak en gevolg? :unsure:

13. Xtra-large
    Afbeelding van Raptor

Robbertjan
    20,258 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    metacrawler schreef:
    het woord Peak Oil is echt TABOE in dit topic hoor :wacko:

stokpaardjes gaarne elders etaleren :P

nou dan stel ik voor dat je gaat kijken.

http://video.google.nl/videoplay?docid=-3781113200636275190&q=who+killed+john+O%27Neill%3F

14. Xtra-large
    Afbeelding van Raptor

Robbertjan
    20,258 berichten
    Lid sinds November 2007

fart.

15. Large

8,744 berichten
    Lid sinds November 2007

schat, het zal allemaal best, maar als er 1 ding is wat ik zeker weet, is dat MIJN wil en MIJN handelen en die van dit hele forum NIET bepaald worden door Peak Oil-gedoe -_-

16. Large
    Afbeelding van NaomiMaryati

11,168 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Wesz schreef:
    quote: Naomi

Vrije wil brengt vrijheid maar ook eigen verantwoording in het leven mee.
    Ikzelf zou t niet trekken met de gedachte dat alles al vast staat en dat je er niets meer aan kan doen. Doem gedachte van je gaat dood en niets heeft zin. God beslist en weet alles...

God beslist niks want hij weet alles en kan alleen het goede doen. Hij besluit daar niet toe.
    God is dus ook niks meer dan iemand die zijn eigen acties en "keuzes" observeert.

Ik gaan dan uit van het beeld wat de Bijbel van God schept:

Een straffende rechter, iemand die de touwtjes in handen heeft.
    En alles wat er gebeurd zou God zo beslissen.

Kijk alleen maar eens naar de het feit dat streng gereformeerden hun kinderen niet laten inenten tegen polio en dodelijke ziektes. Want als God het zo heeft gewild .....

Ikzelf zie God als een deel van mij, van iedereen trouwens.
    Iedereen is zelf een stukje God, maar dat moeten we 'vinden'in ons zelf.

God is alleen maar Liefde niets meer of minder.

17. Xtra-large
    Afbeelding van Raptor

Robbertjan
    20,258 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    metacrawler schreef:
    schat, het zal allemaal best, maar als er 1 ding is wat ik zeker weet, is dat MIJN wil en MIJN handelen en die van dit hele forum NIET bepaald worden door Peak Oil-gedoe -_-

:huh:

nee maar de rest wel van je leven wel. maar goed, kijk nou eerst mar de film.

:huh:

18. Xtra-large
    Afbeelding van Raptor

Robbertjan
    20,258 berichten
    Lid sinds November 2007

nee, weet je, kijk die film ook eigenlijk maar niet. Steek je kop ook maar ik je kont, juich als de CIA onschuldigen in quantanamo stopt, juich als een vrachtlading coke wordt onderschept en de grote lading via de cia de wereld in wordt gebracht, juich als je kinderen later denken dat de wereld waar we nu in geloven ook de wereld is waar ze in leven.

:no:

19. Large
    Afbeelding van speen

8,014 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Raptor schreef:
    nee, weet je, kijk die film ook eigenlijk maar niet. Steek je kop ook maar ik je kont, juich als de CIA onschuldigen in quantanamo stopt, juich als een vrachtlading coke wordt onderschept en de grote lading via de cia de wereld in wordt gebracht, juich als je kinderen later denken dat de wereld waar we nu in geloven ook de wereld is waar ze in leven.

gasttt ga een ander topic vervuilen met je consipracy theory's. :wacko:

20. Large
    Afbeelding van konec

12,168 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Raptor schreef:

:wacko: gast, de verbindinkjes in je hersenen beginnen het zo langzaamaan te begeven...

21. Xtra-large
    Afbeelding van Raptor

Robbertjan
    20,258 berichten
    Lid sinds November 2007

nee jullie hebben gelijk. :)

22. Large
    Afbeelding van redmer

9,467 berichten
    Lid sinds November 2007

:lol: @ raptor

en volgens mij is de discussie over wat je beinvloed totaal en compleet los van het feit of alles al in je hoofd bepaalt wordt voordat jij het bewust doet.....

ik vind het ook maar een raar experiment met dat hersendingetje.
    tis toch gewoon een vorm van een reflex of zie ik dat nou verkeerd :unsure:
    als een dokter mij met een hamer op mn knie slaat, gaat hij omhoog, of ik dat nou wil of niet.
    en als een dokter via een electrode het jusite hersendeeltje raakt gebeurt hetzelfde...

wat is hier het verschrikkelijk bijzondere aan :?: (ik chargeer nu even, tis uiteraard erg interessant).
    en daarnaast kom je volgens mij in een redenatiecirkel die onmogelijk complex is.
    daar kunnen 'wij' niet bij.
    dan zou elke letter die ik nu typ (inclusief deze zin dsu)al voorbestemd zijn.

en als alles wat IK zou doen niet uit vrije wil is maar voorbestemd is, wat gebeurt er dan als iemand anders iets doet wat Ik niet (kan) verwacht (mij aanrijden ofzo, dat kan tenslotte niet in MIJN hoofd voorbestemd zijn).
    dan zou alles ter wereld dus helemaal met elkaar vast staan en gerelateerd zijn.
    iets dat ik te ver gezocht vind, of simpelweg niet bij kan.

dit is overigens wat er nu zo snel even in mij opkomt hoor, heb me er niet in verdiept :)
    wel interessant wesz

23. Medium
    Afbeelding van jihad

2,438 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Raptor schreef:
    gast, ben je aan het dementeren ofzo?

24. Xtra-large
    Afbeelding van Raptor

Robbertjan
    20,258 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    jihad schreef:
    quote: Raptor
    gast, ben je aan het dementeren ofzo?
    ja :)

25. Xtra-large
    Afbeelding van 0001

000
    20,537 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    redmer schreef:
    :lol: @ raptor

en volgens mij is de discussie over wat je beinvloed totaal en compleet los van het feit of alles al in je hoofd bepaalt wordt voordat jij het bewust doet.....

ik vind het ook maar een raar experiment met dat hersendingetje.
    tis toch gewoon een vorm van een reflex of zie ik dat nou verkeerd :unsure:
    als een dokter mij met een hamer op mn knie slaat, gaat hij omhoog, of ik dat nou wil of niet.
    en als een dokter via een electrode het jusite hersendeeltje raakt gebeurt hetzelfde...

wat is hier het verschrikkelijk bijzondere aan :?: (ik chargeer nu even, tis uiteraard erg interessant).
    en daarnaast kom je volgens mij in een redenatiecirkel die onmogelijk complex is.
    daar kunnen 'wij' niet bij.
    dan zou elke letter die ik nu typ (inclusief deze zin dsu)al voorbestemd zijn.

en als alles wat IK zou doen niet uit vrije wil is maar voorbestemd is, wat gebeurt er dan als iemand anders iets doet wat Ik niet (kan) verwacht (mij aanrijden ofzo, dat kan tenslotte niet in MIJN hoofd voorbestemd zijn).
    dan zou alles ter wereld dus helemaal met elkaar vast staan en gerelateerd zijn.
    iets dat ik te ver gezocht vind, of simpelweg niet bij kan.

dit is overigens wat er nu zo snel even in mij opkomt hoor, heb me er niet in verdiept :)
    wel interessant wesz

Het idee van de harde determinist is ook dat alles met elkaar verbonden is. Stel je een biljarttafel voor met daarop biljartballen. Wanneer ik een bal laat rollen door er tegen aan te stoten zal deze bal de andere ballen in een bepaalde richting laten bewegen.
    In een complexer geheel zoals de gehele wereld gebeuren dus een oneindig aantal van dit soort bewegingen. Want alles functioneert volgens de wetten van de natuur. Het afvuren door neuronen in ons lichaam gebeurt ook volgens deze natuurwetten.
    Tot nu toe is er geen wetenschappelijk bewijs dat er iets in ons lichaam niet functioneert volgens de natuurwetten (bijv. de vrije wil)

Maar goed.. mijn vraag is dus wie of wat in eerste instantie die bal heeft laten bewegen.

trouwens wat ook wel interessant en er mee te maken heeft is het zogenaamde butterfly effect. Het fladderen van een vlinder kan theoretisch een orkaan in NY veroorzaken.

Fashionscene is a division of Yourscene.nl. About us | Flyerzone | Contact | Handleiding | Wachtwoord?